اکولوژی و کامپیوتر

درباره مسایل زیست محیطی و کامپیوتر

اکولوژی و کامپیوتر

درباره مسایل زیست محیطی و کامپیوتر

نسل یوزپلنگ آسیایی در خطر انقراض است

  به گزارش مشرق به نقل از فارس، هومن جوکار، مدیر پروژه ملی یوزپلنگ آسیایی درباره نتایج حاصل از پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: تعداد 20 یوزپلنگ از جلوی دوربین‌های تله‌ای نصب شده در زیستگاه‌های این جاندار  عبور کرده‌اند؛ این بدان معنی نیست که فقط 20 یوزپلنگ در ایران زندگی می‌کند بلکه باید توجه داشت که این آمار به سایر زیستگاه‌ها تعمیم داده می‌شود.

یوزپلنگ گونه‌ای است که تعیین جمعیت دقیق آن کار آسانی نیست. این‌ها گونه‌هایی هستند که آمار آن‌ها در دنیا با تخمین یاد می‌شود. برای این کار چند منطقه به طور نمونه مورد انتخاب قرار می‌گیرد و در آن مناطق از روش‌های آمار برداری سعی می‌شود تعداد این دسته از جانداران تخمین زده و به سایر مناطق تعمیم داده شود.

برخی‌ها اعلام کردند که در فاز نخست پایش جمعیت یوز آسیایی، فقط 20 یوزپلنگ در ایران زندگی می‌کند.

باید توجه داشت که پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی فقط از چند زیستگاه انجام شده است و نباید نتایج حاصل از آن را محدود دانست.

در سال گذشته در برخی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی که مورد حفاظت سازمان محیط زیست است فاز نخست طرح پایش جمعیت این جاندار آغاز شد.

فارس: نتایج حاصل از اجرای فاز نخست شناسایی یوزپلنگ آسیایی چه شد؟

جوکار: یوزپلنگ آسیایی در تمام مناطق ایران وجود دارد اما ما نمی‌توانیم نقطه به نقطه این مرز و بوم را دوربین نصب کنیم. بر اساس عکس‌های گرفته شده نمی‌توان 100در صد تخمین جمعیت کرد و فقط می‌توان برآورد کرد حداقل 50 یوزپلنگ در ایران وجود دارد، روش تحقیق و برآورد یوزپلنگ فقط در قسمت‌هایی از زیستگاه‌های این جاندار به کار گرفته شده است. در روش فعلی تعداد زیادی دوربین در مناطق به خصوصی کار گذاشته می شود و یوزپلنگ‌هایی که از کنار این دوربین‌ها عبور می‌کنند به صورت اتوماتیک از آنها عکسبرداری می‌شود و به همین ترتیب به یک تخمین از جمعیت یوزپلنگ‌های دست می‌یابیم.

فارس: با توجه به وجود حداقل 50 یوزپلنگ در ایران، آیا جنسیت آن‌ها طوری است که امکان تولید مثل در این دسته از جانداران وجود داشته باشد؟

جوکار: شناسایی یوزپلنگ‌های نر و ماده از طریق دوربین‌های تله‌ای کار آسانی نیست چرا که گونه نر و ماده این گونه از جانداران از نظر فیزیکی در دید نخست تفاوت و اختلاف چندانی باهم ندارد. تنها راه شناسایی گونه نر از ماده در عکس‌ها، قرار گرفتن یوزپلنگ‌ در کنار توله یوزها است؛ این امر بیانگر این مطلب است که یوزپلنگی که در کنار توله یوزها قرار دارد، یوز مادر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.